Konferencja naukowa – Space of the Water

Konferencja naukowa – Space of the Water

« wróć

27 maja (poniedziałek) odbędzie się ogólnopolska konferencja naukowa przy wystawie „Space of the Water”. Jest ona częścią cyklu „Design w procesie” 2024, cz. III. Osoby konferencyjne opowiedzą o swoich naukowych, artystycznych i dizajnerskich poszukiwaniach. Zwieńczeniem ich wystąpień będzie publikacja naukowa. 

PROGRAM

poniedziałek, 27 maja

____________________________________________________________

miejsce: Akademickie Centrum Designu, P1(I piętro) sala konferencyjna, P0 lunch, ACD

 

11.30   Rejestracja uczestników konferencji, sala konferencyjna ACD

12.00   Otwarcie konferencji

Dyrektorka Agnieszka Wojciechowska-Sej, kuratorka projektu „Design w procesie” Magdalena Komborska - Łączna

                                                           _kawa, P1, ACD

12.10 – 16.30   Wystąpienia

prelekcje i prezentacje prac projektowych i artystycznych dydaktyków i gości

14.00                                                  _lunch, P0, kawiarnia ACD

___________________________________________________________________________

SPACE OF THE WATER

12.10 – 12.20       CENTRALA – Małgorzata Kuciewicz i Simone de Iacobis, „Amplifikacja natury”

12.20 – 12.30       Aleksandra Litorowicz, „Ekowencje i sztuka środowiskowa w przestrzeni miasta na przykładzie Warszawy”

12.30 – 12.40       Wojtek Radtke, „WE THE WATER”

12.40 – 12.50       Tomasz Siuda , „Z wody powstałeś…”

12.50 – 13.00       Justyna Stepień, „More-than-human water. Critical poetics of liquid ecosystems in matterlurgy’s sensitives stream”

13.00 – 13.10       Marcin Bogusławski, Tomasz Lewandowski, „Czekając na deszcz – kilka słów o antropocenności”

13.10 – 13.20       Kolektyw HYDROZA – Jadwiga Janowska, Jagoda Malanin, Iga Mroziak, Kasia, Rysiak, Milena Soporowska i Kasia Ślesińska, „Kto będzie płakał ostatni?”

13.20 – 13.30       Magdalena Stecka, „Granice”

13.30 – 13.40       Piotr Puldzian Płucienniczak , „U źródeł twórczości. Przełomy i rozlewiska daru Dobryszyc”

 

13.40- 14.10 kawa / obiad, P0, ACD

 

II SHAPES OF THE WATER

14.10 – 14.20       Cyryl Zakrzewski, „Kształty natury”

14.20 – 14.30       Janusz Dąbkiewicz, „Concept of clouds, shapes and other"

14.30 – 14.40       Joanna Miklaszewska-Sierakowska, „Seesaw”

14.40 – 14.50       Justyna Żak, “ZNIKAM. Zjawisko topniejących lodowców górskich w rejonie Alpa”

14.50 – 15.00       Marta Kwiatek, "Wszystko płynie"

15.00 – 15.10       Monika Rościszewska, „W trakcie procesu’

15.10 – 15.20       Weronika Lucińska , „Formy wody. Granica kształtu”

 

15.20- 15.40 kawa, P0, ACD

 

III OBJECTS OF THE WATER

15.40 – 15.50       Weronika Wojnarowicz, „Łamanie bariery mentalnej w ograniczaniu zużycia wody”

15.50 – 16.00       Konrad Fleszar, „Habitat człowieka i roślin”

16.10 – 16.20       Aleksandra Jakuć, „Przemysł. Środowisko. Woda. – poszukiwanie symbiozy”

16.20 - 16.30        Jeremi Mroziński, Maciej Stolarek, „Design Along Danube” 

Zakończenie konferencji

 

__________________________________________________________________________

Organizatorzy: Akademickie Centrum Designu i Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi

Partnerzy medialni: Kalejdoskop, Radio 3 Łódź, SZUM, TVP3 Łódź, NNT6T

_____________________________________

„Projekt realizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, PRIORYTET: VII Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury”

 

OSOBY KONFERENCYJNE

 

SPACE OF THE WATER

 

CENTRALA – Małgorzata Kuciewicz i Simone de Iacobis, „Amplifikacja natury”

CENTRALA – Małgorzata Kuciewicz i Simone De Iacobis, tworzą projekty oparte na badaniach relacji pomiędzy architekturą i procesami przyrodniczymi. Architektura jest dla nich przepływem, nie tylko statyczną formą; a grawitacja, cyrkulacja wody, zjawiska atmosferyczne czy astronomiczne – jej budulcem. W architekturze łączącej intymną, ludzką skalę ze skalą planety widzą narzędzie, które pomaga dostroić się do rytmu otaczającego nas świata, wzmacniać nasze poczucie łączności z naturą, otwierać na doświadczanie jej zanikających cyklów, kierować uwagę na związek mikrozdarzeń z przemianami zachodzącymi w skali Ziemi. CENTRALA wygrała konkurs FUTUWAWA. Jak będziemy mieszkać w Warszawie przyszłości (2021). Prezentowała swoje projekty na Biennale Architektury w Wenecji (2018, 2023), London Design Biennale (2021), Triennale Architektury w Lizbonie (2022), Gwangju Biennale (2023). Od 2017 roku stale współpracuje z Charkowską Szkołą Architektury.

 

Aleksandra Litorowicz, „Ekowencje i sztuka środowiskowa w przestrzeni miasta na przykładzie Warszawy”

Prezeska Fundacji Puszka, kulturoznawczyni, badaczka, kuratorka. Wykładowczyni School of Form oraz School of Ideas na Uniwersytecie SWPS, oraz w Instytucie Badań Przestrzeni Publicznej ASP w Warszawie. Twórczyni FUTUWAWA, Puszka.waw.pl, Sztukapubliczna.pl. Współzałożycielka Szkoły Architektury Społeczności SAS. Kierowniczka projektu badawczego „Place Warszawy (do odzyskania)”. Autorka inicjatywy Miastozdziczenie.pl badającej międzygatunkowe zamieszkiwanie w mieście. Stypendystka MKiDN oraz m.st. Warszawy, w 2021 roku wyróżniona tytułem wybitnej absolwentki 25-lecia Uniwersytetu SWPS.

 

Wojtek Radtke, „WE THE WATER”

Artysta interdyscyplinarny działający w obszarze Art & Science. Reżyser, rzeźbiarz, malarz, scenograf, fotograf, grafik, designer, badacz, kurator, organizator (wystaw, spektakli, eventów, festiwali) Lider convivium Slow Food Pomorze.

Autor, współautor, uczestnik kilkudziesięciu wystaw indywidualnych i zbiorowych, spektakli teatralnych, scenografii, filmów, dokumentów filmowych i fotograficznych:

Wenecja, Stambuł, Hanower, Oslo, Paryż, Monte Carlo, Mediolan, Weil am Rhein, Kilonia Le Mans, Wielopole, Legnica, Nowa Huta, Kraków, Gdańsk, Radom, Sopot, Wrocław, Łódź, Poznań, Warszawa, Bydgoszcz, Pardubice, Lublin.

 

Tomasz Siuda , „Z wody powstałeś…”

Fotograf, artysta, arteterapeuta, fototerapeuta. Absolwent ASP Poznań. Wykładowca, edukator, autor wielu fotograficznych wystaw i projektów. Członek kolektywu Instytutu Dobrej Śmierci. Członek Rady Fundacji Instytut Dobrej Śmieci. Członek zarządu fundacji Key for tomorrow (dawniejsza Fundacja Fiedlerów).

 

Justyna Stepień, „More-than-human water. Critical poetics of liquid ecosystems in matterlurgy’s sensitives stream”

Justyna Stępień adiunktka w Katedrze Literatury i Kultury Brytyjskiej oraz współzałożycielka Centrum Badań Posthumanistycznych UŁ. Jej badania dotyczą sposobów pojmowania działań etycznych i politycznych w sztuce współczesnej, analizowanych z perspektywy metodologicznej teorii feministycznych, nowych materializmów i krytycznego posthumanizmu. CzłonkiniThe Posthuman Art and Research Group (aka Dori. O). Autorka książki „Posthuman and Nonhuman Entanglements in Contemporary Art and the Body” (Routledge, 2022), w której bada, w jaki sposób sztuka może konceptualizować materialne granice splątanych istot.

 

Marcin Bogusławski, Tomasz Lewandowski, „Czekając na deszcz – kilka słów o antropocenności”

Marcin Boguławski – doktor filozofii. Zajmuje się między innymi posthumanizmem i filozofią nauk humanistycznych. Interesuje się aksjologicznie zorientowaną teorią kultury, przestrzeniami miejskimi, w tym parkami. Tomasz Lewandowski – magister inżynier architekt i urbanista. Interesuje się między innymi przyszłościowymi formami pochówku, planowaniem miast w kontekście wyzwań antropocenu. Współdziałali razem m.in. przy okazji cyklu wykładów towarzyszących wystawie Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm (Muzeum Sztuki w Łodzi, 2013, wykład Zakrzywianie przestrzeni) czy refleksji nad parkiem Ocalałych w Łodzi (publikacja w Przeglądzie Kulturoznawczym, 2019).

 

Kolektyw HYDROZA – Jadwiga Janowska, Jagoda Malanin, Iga Mroziak, Kasia, Rysiak, Milena Soporowska i Kasia Ślesińska, „Kto będzie płakał ostatni?”

Hydroza to kolektyw artystek wizualnych wychodzących od medium fotografii.* pracują na tekstach współczesnych badaczek i teoretyczek feministycznych, przekładając je na praktykę artystyczną. Punktem wyjścia dla pierwszego projektu kolektywu był manifest Astridy Neimains Hydrofeminizm, czyli stawanie się ciałem wodnym. Premierowy cykl Hydrozy Kto będzie płakał ostatni? skupiał się na ambiwalentnej naturze wody jako źródle życia, pamięci, przemocy i opresji. Projekt prezentowano m.in. w Warszawie, Poznaniu i Wrocławiu.

 

Magdalena Stecka, „Granice”

Ukończyła Wzornictwo na Łodzkiej ASP oraz studia magisterskie z Edukacji Artystycznej (UŁ). Eksperymentowała z różnymi materiałami w druku 3D. Tworzy również rzeźby w oparciu o porcelanę lejną za co została wyróżniona Artystycznym Stypendium Miasta Łodzi w 2022 r. Prace artystki łączą tradycyjną i nowoczesnej technologię co podkreśla w niecodziennej formie. Szczególną uwagę poświęca haptycznej warstwie odbioru moich prac, więc traktuje rzeźbę jako “obraz dla dłoni”.

 

Piotr Puldzian Płucienniczak , „U źródeł twórczości. Przełomy i rozlewiska daru Dobryszyc”

Piotr Puldzian Płucienniczak – twórca, wydawca, socjolog. Prowadzi oficynę artystyczno-krajoznawczą Dar Dobryszyc. Uczy na Wydziale Badań Artystycznych ASP w Warszawie.

 

SHAPES OF THE WATER

 

Cyryl Zakrzewski, „Kształty natury”

Mistrz łączenia świata przyrody z nowoczesnym designem. Ukończył studia na Wydziale Rzeźby i Działań Przestrzennych Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu w 2011 roku. Jedną z najmocniejszych stron jest jego zdolność do tworzenia mebli, które sprawiają wrażenie, jakby zostały wyhodowane, a nie zbudowane. Niektóre z jego prac wydają się płynąć i zakrzywiać, stając się naturalnym przedłużeniem ludzkiego ciała. Zakrzewski za pomocą drewna i nowoczesnych technik produkcji tworzy dzieła futurystyczne i organiczne. Prace Zakrzewskiego były prezentowane w galeriach i na wystawach na całym świecie.

 

Janusz Dąbkiewicz, „Concept of clouds, shapes and other"

Interesuje się fotografią analogową, niekomercyjną, przypadkową, głównie uliczną i podróżniczą. Animator kulturalny i społeczny, kierownik produkcji filmowej, programista festiwali, realizator dźwięku. Założyciel Wrocławskiej Fundacji Filmowej. Organizator i programer Festiwalu Filmowego Spektrum w Świdnicy. Zwycięzca 48 Hour Film Project Warsaw za film „Złe Zabawy z Grupą Imgorzejtymlepiej”. Kierownik produkcji filmu „Wszystkie nieprzespane noce” nagrodzonego m.in. na Sundance Film Festival i MFF T-Mobile Nowe Horyzonty, współscenarzysta mockumentu „Bóg Internetu”. Autor artbooku Xiążęta.

 

Joanna Miklaszewska-Sierakowska, „Seesaw”

Joanna Miklaszewska urodziła się w 1975 roku. W swojej wypowiedzi artystycznej wykorzystuje klasyczną czarno-białą fotografię, jak i polaroidy, kolor i przetwarzanie komputerowe obrazu. Fotografia dla Artystki to kreacja i inspiracja.

 

Justyna Żak, “ZNIKAM. Zjawisko topniejących lodowców górskich w rejonie Alpa”

Justyna Żak – projektantka, artystka sztuk wizualnych, absolwentka Wydziału Ceramiki i Szkła ASP we Wrocławiu. Obecnie pracuje jako pracownik naukowo-dydaktyczny na macierzystej uczelni. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Nagradzana i wyróżniana w takich konkursach jak: Młodzi na Start – Elle Decoration, Up-Cykle-Obieg zamknięty to sztuka, Sustainable lamp oraz Lampa w geometrycznej odsłonie podczas Międzynarodowych Targów Światło. Finalistka konkursu Make me! Łódź Design Festiwal.

 

Marta Kwiatek "Wszystko płynie"

Marta Kwiatek Ilustratorka, graficzka działająca w obszarze sitodruku. Kierowniczka pracowni sitodruku i rysunku na School of Form na Uniwersytecie SWPS. Współzałożycielka Kwiaciarni Grafiki – miejsca, które od ponad dekady propaguje kulturę sitodruku w imię demokratyzowania dostępu do sztuki. Kwiaciarnia Grafiki tą ręczną techniką drukarską wykonuje autorskie projekty, zaprasza również osoby artystyczne do wspólnej przygody z serigrafią. Wcześniejsze działania artystyczne realizowała jako Kwiatuchi. Laureatka BOLOGNA CHILDREN’S BOOK FAIR i Tytułu Aktivista Roku.

 

Monika Rościszewska, „W trakcie procesu’

Artystka urodzona w 1981 roku w Katowicach. Absolwentka Wydziału Rzeźby Krakowskiej ASP, obecnie nauczycielka akademicka tejże uczelni, dyplom z wyróżnieniem uzyskała w 2012r. „Poruszam zagadnienia procesu poznania, antynomii występujących w egzystencji człowieka". Samopoznanie i wewnętrzny wgląd są poruszanymi przez artystkę tematami, w rozprawie doktorskiej pisze o procesie poznania w akcie twórczym, świadomość, intencjonalność, organiczne myślenie, stanowią jej drogowskazy w drodze twórczej. Jej szkła ukazują doświadczenie, stając się cielistym obrazem odczuć.

 

Weronika Lucińska , „Formy wody. Granica kształtu”

Ur. w 1989 roku, absolwentka kierunku projektowanie ceramiki na ASP we Wrocławiu . W 2018 roku obroniła pracę doktorską w dziedzinie sztuk plastycznych na macierzystej Uczelni, gdzie pracuje od 2018 roku, obecnie na stanowisku adiunkta. Laureatka Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2011), Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla wybitnych młodych naukowców (2019). W 2017 roku uhonorowana tytułem Ambasadora Ceramiki Europejskiej w konkursie Future Lights. Uczestniczka ponad 100 wystaw, laureatka 15 nagród krajowych i zagranicznych.

 

OBJECTS OF THE WATER

 

Weronika Wojnarowicz, „Łamanie bariery mentalnej w ograniczaniu zużycia wody”

Projektantka produktu i usług, pracująca nad transformacją firm do obiegu zamkniętego. Pasjonatka sztuki, technologii i zrównoważonego projektowania, rozwijająca się w kierunku tworzenia innowacyjnych rozwiązań. Zaciekawiona tematyką spekulatywnego i regeneratywnego designu. Absolwentka ASP w Łodzi wydziału Sztuk Projektowych. Uważa design za dziedzinę, która ma ogromny wpływ na realia naszego życia - "Design jest platformą łączącą ludzi z wielu branży, a tym samym przynoszącą wiele nowych możliwości." Laureatka Plebiscytu Graduation Projects 2021 w kategorii 3D - najlepsze dyplomy z krajów grupy Wyszehradzkiej, II miejsca Design32 - nagroda MKiDN.

 

Aleksandra Jakuć „Przemysł. Środowisko. Woda. – poszukiwanie symbiozy”

Urodzona 1992 w Białymstoku. Absolwentka MA Contextual Design na Design Academy Eindhoven (Holandia) i Wzornictwa na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu.
Na co dzień prowadzi własne studio. Głównym nurtem jej działalności jest łączenie kreatywności z produkcją przemysłową. Na styku projektowania i kooperacji z lokalnymi fabrykami stworzyła kilka kolekcji wyrobów sztuki użytkowej, m.in. z hutą szkła Biaglass, fabryką wyrobów metalowych Supon Białystok czy producentem mebli Malow z Suwałk. Prowadzi zajęcia z Wzornictwa na Wydziale Architektury Politechniki Białostockiej.

 

Konrad Fleszar, „Habitat człowieka i roślin”

Absolwent studiów inżynierskich oraz magisterskich na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej na kierunku Architektura i Urbanistyka oraz studiów magisterskich na Wydziale Sztuki na Uniwersytecie Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie na kierunku Art&Design o specjalizacji Design. Obecnie student Szkoły Doktorskiej Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie zajmuje się badaniem relacji człowieka z roślinami w szeroko pojętym designie i architekturze. Od 2023 roku prowadzi Pracownie Projektową COBA.

 

Jeremi Mroziński, „Design Along Danube”

Absolwent Wydziału Wzornictwa i student Wydziału Sztuki Mediów warszawskiej ASP. Zajmuje się szeroko pojętym projektowaniem, filmem i rzeźbą. Założyciel „Żoliborskiego Towarzystwa Sportowego” – oddolnej inicjatywy, zajmującej się organizacją charytatywnych wydarzeń sportowych, integrujących i aktywizujących lokalną społeczność.

 

Maciej Solarek, „Design Along Danube”

Absolwent Wydziału Wzornictwa na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz L'École de Design Nantes Atlantique, aktualnie pracujący na stanowisku projektanta wzornictwa w warszawskim studiu KABO & PYDO. Oprócz projektowania, hobbystycznie zajmuje się fotografią, muzyką i innymi środkami wyrazu artystycznego.