Ergonomia szkic
Jak naszkicować (arcy)dzieło? Ergonomia w procesie projektowania
Ergonomia jako nauka już w swojej nazwie zawiera dzieło, pracę, prawo i wiedzę. Skupia się na potrzebach fizycznych oraz psychicznych ludzi i zakłada najbardziej optymalne dopasowanie między obiektem a jego użytkownikiem. Jest nieodłączną częścią procesu projektowania i już od początkowych etapów pracy ma znaczący wpływ na jego przebieg.
Szkic jest fundamentalną formą komunikacji w procesie projektowania. Pozwala między innymi na szybką eliminację pomysłów czy porównanie koncepcji. Jest to też przede wszystkim medium fizycznie najbliższe z twórcą, intymne przekazanie jego myśli. Z tego względu może nabrać on wręcz większego znaczenia niż finalna realizacja. Szkic czy projekt, jest nie tylko opisem koncepcji/idei, ale jej wizualizacją, pozwalającą na dalszą pracę nad pomysłem. Jest nim też każdy kolejny etap projektowy, który pozostawia po sobie materialny ślad. Często jedna praca powstaje z połączenia wcześniejszych szkiców lub wielokrotnego przerabiania pomysłu wyjściowego.
Współcześnie artyści prezentują coraz to nowe rozwiązania twórcze, podkreślając jednocześnie rosnącą rolę samego procesu kreacji artystycznej wobec jego końcowej postaci. Być może w obliczu zmieniającej się charakterystyki współczesnych pojęć należy przewartościować pojęcie szkicu w kontekście projektowym. Chociaż sam w sobie nie jest uważany za dzieło sztuki, to różnorodność nowych form jakie przyjmuje sugeruje, że należy spojrzeć na tę kwestię z szerszej i bardziej otwartej perspektywy.
Zależy nam na pokazaniu nie tylko finalnego efektu procesu twórczego, w postaci wyprodukowanej / gotowej realizacji. Na wystawie chcielibyśmy przedstawić wszelkie etapy projektowe, które twórcy uznają za istotnie. Mogą to być m.in. szkice rysunkowe, szkicowniki, zdjęcia, próbki, filmy, opisy tekstowe, obiekty, formy audiowizualne i performatywne.
/Kajetan Komorowski/Zuzanna Amelia Jagła/
Akademia Mistrzów
Akademie Sztuk Pięknych kształcą twórców kultury w zakresie sztuk pięknych i sztuk projektowych. Polega ono na cyklicznych spotkaniach konferencyjnych o charakterze warsztatowym na tematy związane z problematyką kreatywnej edukacji sztuk projektowych i sztuk pięknych. Finalnym efektem będą prototypowane wybrane realizacje projektowe i publikacje do opracowania książkowego i elektronicznego całej rocznej edycji. Całość będzie podsumowana wystawą najlepszych prac z całego cyklu zaprezentowaną w naszej galerii oraz festiwalem o randze międzynarodowej.
Artyści
Marta Bartel, Paulina Bazan, Aleksandra Brzozowska, Kamila Flesińska, Filip Kozak, Beata Krześlak, Julia Męczyńska, Maciej Pająk, Mateusz Sokołowski, Aleksandra Śmiech, Alicja Tkaczyk, Katarzyna Zaremba, Karolina Żelaznowska
Identyfikacja wizualna: Alicja Stepnowska
Współpraca: Gabriela Brodziak, Wiktoria Felińska, West Grabsky, Kamil Kunowski, Adrianna Malinowska, Aleksandra Mikulska, Natalia Ścibor
Koordynacja komunikacji: Julia Sowińska-Heim
Kuratorzy: Kajetan Komorowski, Zuzanna Jagła, Karolina Korab
Organizatorzy: Akademickie Centrum Designu i Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi
Partnerzy: Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Uniwersytet Łódzki - Instytut Historii Sztuki
Miejsce
P1_Akademickie Centrum Designu
Księży Młyn 13/15, Łódź
(wejście od ul. Księży Młyn)
Wystawa czynna
od 2 września do 8 października 2023 r.
wt. - czw. 11.00 - 15.00
pt., sob. i ndz. 12.00 - 19.00
(wejście od ul. Księży Młyn)
Wstęp wolny