DOTYK
Międzynarodowy Konkurs Sztuki Złotniczej dedykowany jest projektantom i twórcom biżuterii artystycznej. Promuje kreatywne poszukiwania w obrębie biżuterii, a zarazem – twórcze wypowiedzi na temat problemów współczesnego świata. Tematem bieżącej edycji Konkursu został DOTYK, zmysł nierozłącznie związany z biżuterią, niosący szczególny ładunek intymności i bezpieczeństwa, ale też – w czasie globalnej pandemii i eskalacji konfliktów zbrojnych – lęku i zagrożenia.
Na Konkurs napłynęło 426 prac autorstwa 240 artystów z 30 krajów, spośród których jury zakwalifikowało do wystawy głównej prace autorstwa 51 artystów z 13 krajów.
Idea
Tym razem – w epoce online – chcielibyśmy nawiązać do cechy, która definiuje biżuterię w jej najbardziej materialnym i jednocześnie najbardziej sensualnym aspekcie.
Przywołajmy dotyk – pierwszy zmysł, za pomocą którego poznajemy świat, który daje poczucie bezpieczeństwa, intymności i zaufania.
Biżuteria noszona na ciele, stykająca się z receptorami skóry, prowokująca do haptycznego kontaktu zawsze była najbliższym rekwizytem użytkownika.
Proponujemy Wam współczesną interpretację owej nostalgii w nadziei, że przedmiotu najbardziej osobistego użytku nie zastąpią nam dotykowe ekrany wyświetlaczy.
prof. Sławomir Fijałkowski
Tak jak brak nieustannie noszonej biżuterii jest zauważany dopiero wtedy, gdy ją zdejmiemy lub zgubimy, tak w ostatnich czasach szczególnie odczuwalny jest brak ludzkiego dotyku.
Uzmysłowiliśmy sobie potrzebę dotyku i więzi, lecz jednocześnie odczuwamy strach przed nim samym – źródłem zanieczyszczenia i zagrożenia.
Jak zmysł dotyku może być zgłębiany poprzez biżuterię, fizycznie i emocjonalnie?
Co może komunikować? Jakiego rodzaju jest to dotyk? Jak się z nim czujesz? Czy może Cię pocieszyć?
Czy może Cię zmienić? Jaki może wywołać efekt? Jak można przedstawić tę – niewizualną – cechę biżuterii?
prof. Caroline Broadhead
Jury konkursu:
Sławomir Fijałkowski – profesor sztuk plastycznych. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi na kierunku Projektowanie Biżuterii oraz studiów podyplomowych w Hochschule für künstlerische und industrielle Gestaltung Linz (Austria). Pracował na wielu uczelniach prywatnych i państwowych, obecnie prowadzi Pracownię Designu Eksperymentalnego na Wydziale Architektury i Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Zajmuje się projektowaniem produktu i biżuterii we współpracy z renomowanymi producentami oraz designem autorskim. Uczestnik, organizator oraz kurator wielu wystaw biżuterii i wzornictwa, jest autorem tekstów, analiz, opracowań teoretycznych i naukowych oraz programów dydaktycznych dotyczących współczesnego wzornictwa. Od ponad 20 lat współpracuje z Legnickim Festiwalem SREBRO oraz zasiada w jury Międzynarodowego Konkursu Sztuki Złotniczej. W 2020 r. objął funkcję kuratora Międzynarodowych Targów Bursztynu i Biżuterii Amberif. Obecnie w Muzeum Bursztynu w Gdańsku oglądać można jego indywidualną, retrospektywną wystawę „Osiem Ósmych”, na której prezentowane jest ponad 150 obiektów złotniczych, w większości z zastosowaniem bursztynu bałtyckiego.
Sofia Björkman – artystka-złotniczka ze Sztokholmu. Po ukończeniu studiów w Konstfack w 1998 r. założyła galerię i studio biżuterii artystycznej PLATINA. Od tego czasu pracuje jako artystka, galerzystka i kuratorka. Wystawia na całym świecie, współpracuje z artystami, kuratorami, galeriami, muzeami i instytucjami, prowadzi wykłady i warsztaty, jest członkiem zarządu międzynarodowej organizacji AJF – Art Jewellery Forum, KRO Stockholm i Stockholms Hantverksförening.
Miroslav Cogan – teoretyk i historyk sztuki, absolwent Uniwersytetu Masaryka w Brnie, od 1984 r. kurator międzynarodowych sympozjów jubilerskich w Turnovie oraz kurator zbiorów sztuk pięknych i biżuterii w Muzeum Czeskiego Raju, autor licznych publikacji na temat sztuki złotniczej.
Nastya Ivlieva – znawczyni biżuterii i redaktor internetowego magazynu LOST IN JEWELS. Prowadzi bloga nie tylko jako artystka-złotniczka, ale także jako pisarka i interpretatorka w dziedzinie designu, sztuki i mody. Studiowała Projektowanie Biżuterii i Metalurgii w Ambrosian School of Jewelry Making w Mediolanie (Włochy), posiada dyplom z filologii i komunikacji kulturowej (Państwowy Rosyjski Uniwersytet Humanistyczny, 2008). Jej platforma obejmuje starannie wyselekcjonowaną biżuterię artystyczną i vintage w kontekście stylu życia, kultury, historii i społeczeństwa. Pracuje jako doradca jubilerski oraz współpracuje z firmami jubilerskimi jako konsultant ds. marki, redaktor treści i strateg.
Małgorzata Kalińska – absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, gdzie w 2021 r. uzyskała stopień doktora. W latach 2018-19 prowadząca Pracowni Projektowania Biżuterii i Form Złotniczych na Wydziale Wzornictwa Akademii Sztuki w Szczecinie. Od 30 lat aktywnie zajmuje się projektowaniem biżuterii i malarstwa. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Uczestniczka ponad 60 wystaw biżuterii i malarstwa, autorka 20 wystaw indywidualnych. Laureatka wielu nagród, w tym – Nagrody Galerii YES w ramach 29. Międzynarodowego Konkursu Sztuki Złotniczej „Wciąż człowiek?”.
Uczestnicy wystawy:
Bogumiła i Andrzej Adamscy (Polska), Violeta Adomaitytė (Litwa), Miriam Arentz (Niemcy), Agata Bieńkowska (Polska), Mariana Bilbao (Hiszpania), Andrzej Boss (Polska), Carla Castiajo (Portugalia), Chi Young-Ji (Korea Południowa), Mirta Congost Nualart (Hiszpania), Agata Danielak-Kujda (Polska), Sophie van Dooren (Holandia), Agnieszka Działo-Jabłońska (Polska), Anna Maria Eichlinger (Niemcy), Eva Fernandez (Hiszpania), Julia Funk (Niemcy), Jolanta Gazda (Polska), Katarzyna Gemborys (Polska), Elena Gorbunova (Rosja), Martin Grosman (Czechy), Karolína Hauserová (Czechy), Dorottya Hoffmann (Węgry), Tomáš Holub (Czechy), Jonathan Holz (Niemcy), Tadeusz Jaśkowiak (Polska), Laima Kėrienė (Litwa), Marta Kleinrok (Polska), Hanna Kowalska (Polska), Sergiusz Kuchczyński (Polska), Beata i Karolina Legierskie (Polska), Peter Machata (Słowacja), Wojciech Małek (Polska), Claudia Milić (Niemcy), Joanna Muzyka (Polska), Maria Myrosznyczenko (Polska), Agnieszka Nowicka (Polska), Jasmin Nussbaum (Niemcy), Martina Obid Mlakar (Słowenia), Michalina Owczarek-Siwak (Polska), Sham Patwardhan-Joshi (Niemcy), Silke Rehermann (Niemcy), Rudolf M. Scheffold (Niemcy), Elisa Schneider (Niemcy), Yookyung Song (Korea Południowa), Ulrike Strempel (Niemcy), Andrzej Szadkowski (Polska), Miroslava Veselá (Czechy), Zhipeng Wang (Chiny), Hanna Wiklendt-Jensen (Polska), Zhang YuXuan (Chiny).
Uzasadnienie wyboru nagród przez jury:
Grand Prix
„Biżuteria rozpoczyna rozmowę” twierdzi autor zwycięskiej pracy — prof. Andrzej Szadkowski. Brosza „Bolesny dotyk czasu”
skłania do refleksji i zaprasza do dyskusji. Syntetyczna, abstrakcyjna forma obiektu pozostawia odbiorcy szerokie pole do interpretacji. Pozorny spokój kontrastuje z tytułem, a budowane w ten sposób napięcie — w połączeniu z kolorystyką pracy — stanowi dyskretny komentarz do obecnej sytuacji politycznej. Moment zetknięcia prostej, czerwonej linii z organiczną formą kamienia wywołuje ekscytację. Linia ta nawiązuje do tytułu broszy, stanowiąc metaforę wskazówki nie tylko zegara, ale i wskazówki czasu.
II Nagroda
Praca Rudolfa M. Scheffolda otwarcie zaprasza do zabawy i prowokuje do tytułowego dotyku, który został przez autora zinterpretowany dosłownie. Obiekt pozostawiony w bezruchu ujawnia nam tylko część swojej natury, natomiast dotykany wchodzi w interakcję. Forma sprężyny uderza swoją prostotą i klarowną koncepcją.
III Nagroda
Agnieszka Działo-Jabłońska proponuje połączenie współczesnego designu z elementami sztuki ludowej. Praca przyjemna w odbiorze, kryje w sobie trudny przekaz — jej motywem przewodnim jest opowieść o przemocy, o dotyku, który nie przynosi ukojenia. Haft reprezentuje dotyk korzeni, które wrastają w nas, a powtarzalność tej czynności może być medytacją i metodą na przykrycie bolesnych wspomnień.
Nagroda Galerii Sztuki w Legnicy
Brosza Petera Machaty w dosłowny sposób odnosi się do tematu konkursu. Pomimo syntetycznej, minimalistycznej formy odcisk dłoni przywołuje skojarzenia z malarstwem jaskiniowym, budując pomost pomiędzy przeszłością, a współczesnością. Zewnętrzna powierzchnia broszy pozostaje nietknięta, odcisk znajduje się po stronie osoby noszącej, blisko ciała.
Jednak to co wewnętrzne nie pozostaje w ukryciu — jest widoczne i decyduje o charakterze pracy.
Srebrna Ostroga. Nagroda Specjalna organizatorów za twórczą odwagę i bezkompromisowość, nowatorstwo lub dowcip wypowiedzi twórczej
Połączenie kawy i herbaty symbolizuje fuzję dwóch odległych od siebie kultur, ale bliskich autorowi pracy. Zhipeng Wang — jako Chińczyk mieszkający w Niemczech — łączy tradycje wschodu i zachodu, doszukuje się podobieństw w obyczajach, podejmując także temat globalizacji. Podczas obrad zestaw pierścieni został dostrzeżony przez wszystkich członków jury i bezsprzecznie doceniony za poczucie humoru.
Galeria Sztuki w Legnicy
Akademickie Centrum Designu
miejsce
Akademickie Centrum Designu
Księży Młyn 13/15, Łódź
Wernisaż 9 listopada godz. 18.00
(wejście od ul. Księży Młyn)
Wystawa czynna
pon. - pt. 9.00 - 15.30
(wejście od ul. Księży Młyn)
sob. i ndz. 12.00 - 19.00
(wejście od ul. Księży Młyn)
Czas trwania wystawy:
9.11.22 – 6.12.22
Wstęp wolny