BETWEEN STITCHES
Gdzieś pomiędzy ściegami odnajdujemy ślady czasu, nici łączące tkaninę z naszym ciałem i bliznami, które pozostawiają po sobie uprzemysłowienie i globalny transport materiałów. Jest to emocjonalna odpowiedź na dekonstrukcję przemysłowo produkowanych tekstyliów, siła żywej materii w stałym przepływie i napięciu charakterystycznym dla naszych czasów.
Wystawa problematyzuje delikatną i często taktylną relację między naszym ciałem, tkaniną i przestrzenią w której się przemieszczamy. Analizuje ścieżki jakie przebywają tkaniny i materiały, z uwzględnieniem śladu węglowego i naszego bliskiego związku z tekstyliami, poprzez odzież, komfort, ochronę.
Prezentacja stanowi refleksję nad intymnym związkiem między historią miejsca, otoczeniem i ludźmi. W Łodzi, mieście z bogatą historią tekstylną konfrontujemy się z widzialnymi wspomnieniami i śladami industrializacji, związków politycznych i kultury materialnej. Jakie ślady w środowisku pozostawił rozwój przemysłu oraz nieustające napięcie między rozpadem a odbudową tkanki miasta?
W ramach wystawy studenci wykorzystali wizualną ekspresję, skupiając się na trójwymiarowych teksturach, za punkt wyjścia stawiając sobie głównie używane wcześniej materiały tekstylne, odpady, ale także zjawiska takie jak zagrożenie ekologiczne, wpływ przemysłu modowego (fast fashion) i nieetycznych praktyk pracy.
Ogólna koncepcja dotyczy naczyń/pojemników, jako obiektów przeznaczonych do interakcji i wykorzystania przez ludzi. Naczynia zarówno zawierające przestrzeń, jak i nią ograniczone, przybierają różne formy i budowane są z szerokiej gamy materiałów. Wszystkie obiekty jednoczy widoczny potencjał praktycznego zastosowania oraz pytanie czy dany obiekt jest rzeczywiście wykorzystywany w zaplanowany sposób i w przeznaczonym dla niego jego kontekście. Odkrywanie tego, co jest zamknięte i niepoliczalne pozwala na zakwestionowanie samego siebie i zaglądanie głębiej w warstwy naszej kruchości wobec katastrofy ekologicznej, do której doprowadziliśmy jako ludzie.
Wystawa prezentuje czternaście trójwymiarowych prac rzeźbiarskich, podwieszonych w przestrzeni lub na ścianie, poszukujących emocjonalnej refleksji na temat relacji między naszym ciałem a przemysłem tekstylnym, badających, jak przeszłość odciska się w teraźniejszości i wyjaśnia przyszłość.
Przebłyski nadziei przeplatające się z surową rzeczywistością.
Na wystawie prezentowane są prace siedmiorga studentów kierunku Tkanina i Stylizacja Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych im. Strzemińskiego w Łodzi: Ewy Dmowskiej, Gabrieli Krok, Grzegorza Picza, Inki Fischer, Karoliny Chyc, Weroniki Cudnej i Jagny Pastusiak, zrealizowane pod kierunkiem artystki wizualnej działającej w obszarze tkaniny artystycznej, Tiny Marais.
Wystawa prezentowana jest na I piętrze ACD.
Wernisaż: 24 czerwca 2023 r., godz. 18:00
Czas trwania: 24 czerwca – 20 sierpnia 2023
Tina Marais
Urodzona w 1977 roku w Cape Town w Południowej Afryce. Mieszka w Montréalu i Quebec’u. Wystawia w kraju i za granicą, zarówno podczas indywidualnych prezentacji, jak wystaw zbiorowych. W roku 2020 zaproszona jako do indywidualnej prezentacji podczas biennale Bien w Słowenii. Nagrodzona, między innymi, honorowym wyróżnieniem podczas biennale WTA w Urugwaju w 2018 roku, stypendium Dora i Avi Morrow za wybitne osiągnięcia w sztukach wizualnych od Concordia University w 2019 roku oraz Joyce Melville Memoriał Scholarship w 2021 roku.