Open call – Design w procesie – „PŁYNNE CIAŁA”

Open call – Design w procesie – „PŁYNNE CIAŁA”

« wróć

Akademickie Centrum Designu ogłasza nabór dla

artystów, designerów, naukowców do:

 

  • konferencji – spotkań o charakterze warsztatowym (polegających na dzieleniu się doświadczeniami z zakresu indywidualnego warsztatu) zwieńczonych publikacją naukową/albumową,
  • konkursów Festivalu ART&DESIGN 2025 – kreatorskiego i kuratorskiego.

 

Kroki, jakie należy podjąć

  • Krok 1. Wysłanie zgłoszenia na wybrany temat konferencji na adres mkomborska@asp.lodz.pl, które powinno zawierać następujące elementy:
  • trzy zdjęcia zgłaszanej pracy (w rozdzielczości 72 dpi i 300 dpi, w rozszerzeniu .jpg i .tiff), podpis pracy (tytuł, technika, format i rok powstania);
  • krótki opis pracy (do 1000 zbs) oraz biogram (do 500 zbs);
  • dane do umowy (imię i nazwisko, PESEL, pełen adres zamieszkania, informacja o wartości odtworzeniowej pracy).
  • Krok 2. Rozmowa z kuratorką projektu w celu konsultacji dotyczącej zgłaszanej pracy.
  • Krok 3. Potwierdzenie udziału w konferencji oraz w konkursie kreatorskim – wybór prac do wystaw głównych festiwalu i – w przypadku konkursu kreatorskiego – jurorski wybór duetów artystyczno-projektowych. Wyniki konkursów (kuratorskiego i kreatorskiego) w ramach Festivalu ART&DESIGN 2025 są rozstrzygane kolejno w październiku i grudniu 2025 roku.
  • Krok 4. Udział w projekcie „Design w procesie” zostaje zwieńczony wydaniem zbiorowej naukowej monograficznej publikacji z recenzjami, artykułami teoretycznymi. Publikacja jest albumem zawierającym fotografie i opisy prac z zakresu sztuki i designu. To jedyne polskie wydanie scalające sztukę z designem.

 

Projekt „Design w procesie” jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020, PRIORYTET: VII – Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury; DZIAŁANIE: 8.1 – Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury. Skierowany jest zarówno do teoretyków, projektantów, artystów, naukowców i wykładowców akademickich, jak i niezależnych zawodowo profesjonalistów, czyli społecznej klasy kreatywnej i biznesowej. Na roczny cykl projektu „Design w procesie” składa się osiem konferencji naukowych – spotkań o charakterze warsztatowym (polegających na dzieleniu się doświadczeniami z zakresu indywidualnego warsztatu i dyskusji) oraz wystaw. Cykl wieńczą dwa konkursy – kuratorski i kreatorski – oraz wydanie zbiorowej monografii naukowej o albumowym charakterze.

Wystąpienie podczas konferencji obejmuje przygotowanie kilku fotografii przedstawiających pracę, opisu pracy oraz biogramu. Prezentacje odbywają się w jednopoziomowej sali konferencyjnej na pierwszym piętrze Akademickiego Centrum Designu, gdzie dostępne są: laptop (wejście HDMI, USB), projektor, ekran wielkości około 9 m kw., sprzęt nagłośnieniowy.

Akademickie Centrum Designu w ramach wydarzeń zapewnia: minimum dwa noclegi (w terminie od dnia poprzedzającego dzień konferencji do dnia po konferencji) w pokojach dwuosobowych (znajdujących się na drugim piętrze ACD), kawę, herbatę, poczęstunek oraz lunch podczas konferencji (posiłki są serwowane na parterze ACD).

 

Zapraszamy do zapoznania się z opisem kuratorskim i tematami konferencji zamieszczonymi poniżej.

 

PŁYNNE CIAŁA

Gdy przyjrzeć się przodkom ludzkiego organizmu, nagim, o „zwierzęcej” cząstce zoe, myślenie o człowieku to spojrzenie po prostu na formę organiczną. Ciało to konstrukcja złożona głównie z wody, krwi, moczu, spermy, żółci, śliny, płynów surowicznych, całego wachlarza cieczy ustrojowych. Fascynacja ciałem, organem i wewnętrznymi płynami nie ustała. Greckie dzoē charakteryzuje żywe byty (zwierzęta, ludzi i bogów), a bíos oznacza życie grupy organizmów. Zoe jest jak dzikie życie, ruch, przepływ, performatywność nowego materializmu lub może materialność męskości? Tak szeroka perspektywa postantropocentryczna sugeruje myślenie o ciele nie w kontekście „jak ciało”, tylko „ciało gdzie indziej”. To ucieleśnienie jest płynną relacją zachodzącą pomiędzy wszystkimi elementami „układu”. Lekkość i płynność, biologiczna strategia obserwowania z pozycji przyrody i ciała[1] scala organizm jako płynny twór i powraca w charakterze nowej fizjologii albo anatomii. Ciała są płynnym fizjologicznym ruchem, ciągłą organiczną materią[2]. Technologiczny pęd, nienaturalna cyrkulacja, jakiej poddawany jest człowiek, zmienia realnie jego postawę, genetykę ma nieodwołalny wpływ na istotę ciała. Ewolucyjna medycyna, personalizowana, estetyczna, bioregeneracji i stymulacji, z zabiegami niechirurgicznymi, spersonalizowanych implantów i tkanki skóry, neuroestetyki, elektrostymulacji mięśniowej, transplantologii, ortez/protez, organów zastępczych, bioinżynierii, małoinwazyjnych technik leczenia, eksperymentalnych technik genowych, banków tkanek i wiele, wiele innych „oznak postępu” niestety równa się często z zawłaszczaniem, degradacją i anonimowością ludzkich ciał. Kim są posiadacze własnych organów, gdzie są ciała?

 

Ronald D. Laing w „Polityce doświadczenia” zauważa, że:

„Moje doświadczenie leży poza zasięgiem twojego. Nie widzimy siebie nawzajem. Wszyscy ludzie są dla siebie niewidzialni. Doświadczenie zwano ongiś duszą”[3].

A Georges Bataille dodaje: 

„Doświadczeniem nazywam podróż do kresu możliwości człowieka”[4].

 

kuratorka

Magdalena Komborska-Łączna

 

  • OPEN CALL

PRIMARY STRUCTURES OF BODIES

Konferencja – spotkanie o charakterze warsztatowym (dzielenie się doświadczeniami z zakresu indywidualnego warsztatu) w dniu 16.04.2025 (12.00–17.00). Zgłoszenia w ramach OPEN CALLA do 14.03.

Dziedziny: design ceramiczny, rzeźba, projektowanie wnętrz, przemysł ceramiczny i szklany, inżynieria materiałowa, ceramika użytkowa, artystyczna, projektowanie szkliw ceramicznych, ekologia zaangażowana, biodesign.

Analiza i/lub metody: wytwarzanie mas ceramicznych do użytku wewnętrznego i zewnętrznego, projektowanie zorientowane na użytkownika, afordancje lub antyafordancje, przedmiot jako znacznik ciała (Stworzenie produktu, który pokochają czy zrozumieją ludzie, ma stać się celem designu? Design zewnętrzny czy wewnętrzny?

Zakres wystąpień, tematyka i technologie: ciało bezprzedmiotowe, ciało na pograniczu technologii, ciało sportowca, „intencjonalność" ciała i jego bycie w świecie, produkcje hi-tech ceramics, elastyczna ceramika i 3D.

 

  • OPEN CALL

STORIES OF BODY CREATION

Konferencja – spotkanie o charakterze warsztatowym (dzielenie się doświadczeniami z zakresu indywidualnego warsztatu) w dniu 6.06.2025 (12.00–17.00). OPEN CALL do 11.04.2025.

Dziedziny: fotografia produktowa i filmowa, set design, kostiumografia, fotografia artystyczna, stylizacja, projektowanie ubioru (prace związane są kosmogenezą, w szczególności z ewolucją świata ludzkiego tu i teraz, czyli z lokalną sytuacją środowiska naturalnego, domowego, jak i społeczno-ekonomicznego).

Analiza i/lub metody: psychologia czynności codziennych, poznanie i emocje, poziomy przetwarzania: poziom pierwotny, behawioralny, refleksyjny.

Zakres wystąpień, tematyka i technologie: fotografia reklamowa i produktowa, zanikanie ciał, niejednorodność fizyczna.

 

  • OPEN CALL

MATTER OF BODY AND IMAGE

Konferencja – spotkanie o charakterze warsztatowym (dzielenie się doświadczeniami z zakresu indywidualnego warsztatu) w dniu 4.07.2025 (12.00–17.00). OPEN CALL do 9.05.2025.

Dziedziny: sztuki performatywne, projektowanie służące do rehabilitacji, projektowanie przestrzeni performatywnych, projektowanie społeczne, produktu i zrównoważone, projektowanie systemów wzorniczych, projektowanie medyczne, ilustracja medyczna.

Analiza i/lub metody: ograniczenia fizyczne, wyuczona bezradność, błąd ludzki komunikacji i interpretacji, precyzyjne zachowanie i nieprecyzyjna wiedza, indywidualizacja, orientacja, omsknięcia i pomyłki.

Zakres wystąpień, tematyka i technologie: performance tożsamości, fizjoterapia: m.in. metody rehabilitacji takie jak: sucha igłoterapia – metoda na redukcję bólu i napięć mięśniowych, terapie manualne, relaksacyjne, ćwiczenia stabilizujące.

 

  • OPEN CALL

TASTES AND SOUNDS OF THE BODY

Konferencja – spotkanie o charakterze warsztatowym (dzielenie się doświadczeniami z zakresu indywidualnego warsztatu) w dniu 9 września 2025 (12.00– 17.00).

OPEN CALL do 11.07.2025.

Dziedziny: projektowanie graficzne, tkanina, projektowanie kostiumu teatralnego i filmowego, stylizacja i projektowanie wnętrz, projektowanie zrównoważone.

Analiza i/lub metody: pamięć w kilku głowach i urządzeniach, mapowanie, projektowanie usług, doświadczeń i procesów, ekosystem interakcji użytkownika.

Zakres wystąpień, tematyka i technologie: ciało dyskursywne, „uprzestrzennienie cielesności", ciało interaktywne, brak cielesnych granic, mizofonia, nadwrażliwość, osoby wysoko wrażliwe, przestrzenie zmysłów.

 

Organizatorzy: Akademickie Centrum Designu i Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi

Identyfikacja wizualna: Mariusz Andryszczyk

 

[1] Gernot Böhme postulował myślenie o ludzkim ciele, jako o przyrodzie, którą w istocie ono jest, określał to jako tzw. „wewnętrzność zewnętrza” (za M. Markiewicz, Świat poza dualizmami: pytania o rozumienie estetyczne w kontekście nowego materializmu, „Maska. Magazyn Antropologiczno-Społeczno-Kulturowy”, nr 34, 2017, s. 135–143).

[2] Rosi Braidotti uważa, że „postludzki podmiot stanowi ekspresję następujących po sobie fal stawania się, wzbudzanych ontologiczną siłą zoe” (R. Braidotti, Po człowieku, tłum. Joanna Bednarek, Agnieszka Kowalczyk, Warszawa 2014, s. 263).

[3] R.D. Laing, Polityka doświadczenia. Rajski ptak, tłum. A. Grzybek, Warszawa 1996.

[4] G. Bataille, Doświadczenie wewnętrzne, tłum. O. Hedemann, Warszawa 1998, s. 58.