Open call Akademie Mistrzów 2024
Akademia Mistrzów
Akademie Sztuk Pięknych kształcą twórców kultury w zakresie sztuk pięknych i sztuk projektowych. Cykl Akademia Mistrzów polega na cyklicznych spotkaniach konferencyjnych o charakterze warsztatowym o tematyce związanej z problematyką kreatywnej edukacji sztuk projektowych i sztuk pięknych. Finalnym efektem będą prototypowane wybrane realizacje projektowe i publikacje do opracowania książkowego i elektronicznego całej rocznej edycji. Całość będzie podsumowana wystawą najlepszych prac z całego cyklu zaprezentowaną w naszej galerii oraz festiwalem o randze międzynarodowej.
1. OKO OBIEKTU
Kiedy odnoszono się do pojedynczego i nieskończonego punktu zbiegu oko stanowiło centrum perspektywy widzialnego świata. Od momentu gdy pojawiło się oko kamery i kolejnych nieuniknionych technologii w punkcie zbiegu rozpoczęła się wzajemna widzialność dwóch obserwatorów. Oko, już w swojej organicznej budowie bliskie jest przestrzeni. To kulista forma przestrzenna. Przemierza przestrzeń by widzieć. Zatrzymana na przedmiocie rozpoczyna proces obserwacji, a zatrzymana na płaszczyźnie wnika w głąb, podejmuje analizę miejsca i czasu.
Przestrzeń nierozerwalnie związana z czasem tworzy czasoprzestrzeń, niezależną od ciał. W 2 poł. XX Graham Harman, amerykański filozof, w „Traktacie o przedmiotach” opisał napięcia między przestrzenią, czasem a istotą rzeczy. Istota, esencja, zwana także z języka greckiego eidos, to sedno rzeczy, ich prawdziwa natura, wiedza, która wydaje się osiągalna przy pogłębionym poznaniu świata. Graham Harman zdefiniował przedmiot, który jest wynikiem oddziaływania z przestrzenią. Filozof twierdzi, że przedmioty nie istnieją po prostu jako byty materialne, ale charakteryzuje je szereg napięć, właściwości, relacji. To one powodują, że ich aspekt zmysłowy jest jedynie jednym z możliwych sposobów ich istnienia. Proces relacji odbywa się dwutorowo, zarówno przedmiot, jak i jego otoczenie oddziaływują wzajemnie na siebie. To filozoficzna koncepcja bliska jest trzeciej zasadzie dynamiki Newtona.
Jane Benett, amerykańska filozofka i politolożka w książce „Vibrant Matter. A Political Ecology of Things.” bezpośrednio ujmuje sprawczość materii. Wszystkie byty opisuje jako materię żywą, wypełnioną energią witalną. To „wibrująca materia”, określająca ludzi i przedmioty, którzy wzajemnie się przenikają.
W świetle tych teorii obiekt zawsze jest zmienny. Nie istnieje raz na zawsze w takiej samej formie. Przedmiot widzialny poddawany jest nieustannie różnym akcydensom, zniekształceniom, rysom, przebarwieniom. Powstają one we wspólnej przestrzeni i czasie. Przedmiot wydaje się wtedy ożywać na nowo. Staje się tzw. Fenomenem - zmysłowym przedmiotem.
Jaki zatem wpływ na relacje, przestrzeń, czas może mieć obiekt? Jak w ujęciu czasoprzestrzennych wpływów i narastającej masowo technologii odbierać go będzie oko? I jakie to będzie oko: ludzkie, kino-oko, oko nihilistyczne, narcystyczne, oko ludzkie czy zwyczajnie zespół receptorów ?
Magdalena Komborska-Łączna
Pojęcia: przedmiot czasowy i przestrzenny, użyteczność i ergonomia przedmiotu, wielowymiarowość i wielofunkcyjność obiektów, medytacyjność i ponadczasowość obiektów
Dziedzina / technika: projektowanie społeczne, projektowanie biżuterii, projektowanie codziennych obiektów wirtualnych, działania artystyczne dla wnętrz, projektowanie ubioru, projektowanie nowego produktu, bioesign, projektowanie ergonomiczne, realizm spekulatywny / prototypy przedmiotów, obiektów metodą User Centered Design , mutlimedia, rysunek, szkic, obiekt
Termin open call do 10 stycznia 2024. Termin konferencji i wernisażu 9.02, termin wystawy 10.02 – 7.03.2024
OPEN CALL
Nabór do udziału w konferencji naukowej – spotkaniu panelowym, sesji warsztatowej (dyskusyjnej), oraz wystawie, dla artystów i projektantów wyższych uczelni artystycznych, projektowych i niezależnych środowisk twórczych, projektowych, biznesowych. Termin konferencji i wernisażu 9.02.2024. Termin wystawy 10.02 – 7.03.2024.
Rejestracja do konferencji on-line następuje po wysłaniu na poniżej wskazany adres e-mail poniższych plików:
-formularza zezwolenia na rozpowszechnianie wizerunku (http://www.acdesign.com.pl/kontakt /scroll down) oraz umowy użyczenia prac
- propozycja krótkiego abstraktu (do 1000 zzbs, w formie opisu pracy prezentowanej na wystawie w kontekście tematu OKO OBIEKTU, zostanie on włączony do publikacji zbiorowej monografii wieloautorskiej; tekst do odczytu podczas konferencji), oraz biogramu
(do 500 zzbs).
-5 fotografii prac proponowanych do wystawy (dłuższy bok 1200 px)
Prezentowana podczas konferencji praca może być równolegle pracą prezentowaną podczas wystawy o tym samym tytule OKO OBIEKTU
-dokument potwierdzenia wpłaty na adres e-mailowy mkomborska@asp.lodz.pl
Opłata rejestracyjna na konferencję wynosi:
– dla studentów: 35 PLN
– dla profesjonalistów: 80 PLN
(pokoje noclegowe -od 8 do 9 lutego, catering, obiad wegetariański)
– dla uczestników 10 PLN
Opłaty można dokonać w formie płatności przelewem elektronicznym poprzez zewnętrzny system płatności na rachunek bankowy Bank Gospodarstwa Krajowego 48 1130 1163 0014 71487820 0032 z dopiskiem „Opłata za udział w I Akademii Mistrzów ACD 2024”.
Rejestracji można dokonać w terminie do 10 stycznia 2024 roku lub do wyczerpania miejsc (liczba miejsc ograniczona):
-dla profesjonalistów na adres e-mailowy mkomborska@asp.lodz.pl z tytułem wiadomości e-mail „AM(I)_imię i nazwisko _afiliacja_nazwa uczelni”.
-dla studentów na adres e-mailowy mkomborska@asp.lodz.pl z tytułem wiadomości e-mail „AM(I)_imię i nazwisko _student_nazwa uczelni”.
-dla uczestników konferencji można dokonać na adres e-mailowy mkomborska@asp.lodz.pl z tytułem wiadomości e-mail „AM(I)_imię i nazwisko _uczestnik konferencji”.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2. MIEJSCA ŻYWE I WYOBRAŻONE
Myślenie o miejscu to wspólna troska, opieka, budowanie trwałych więzi. Aglomeracje, siedliska, strefy zamieszkiwania wymagają trwałej i systematycznej obserwacji zarówno tej indywidualnej, jak i zbiorowej. Są wynikiem społecznych inicjatyw, zaangażowania klasy kreatywnej, która potrafi kreować wyobrażenia o danej przestrzeni (dzielnicy, komunikacji) oraz wpływać na jej planowanie.
Wzorem i odniesieniem do kreacji w przestrzeni była i jest nieodzownie wrażliwość ludzkiego ciała. To ludzkie ciało stanowiło moduł architektoniczny (ciało jako miara sama w sobie-humanistyczny moduł) aktualny dziś od okresu starożytności. Wzorcowe utopijne „Miasto Słońca” Le Corbusiera, którego sam kontur miejski miał kształt ludzkiej sylwetki, a najważniejsze jego części (dzielnice, instytucje etc.) były rozmieszczone w takim układzie jak główne ludzkie organy oko, serce, płuca, mózg, nie został zrealizowany, pozostał utopią. Może już od tamtego symbolicznego momentu czynnik ludzki okazał się jednym z wielu, które mogłyby wpływać na kreację przestrzeni miejskiej ale i kreację w ogóle?
Wizje w projektowaniu są na pocz. XXI w. prawie niemożliwe, albo trwają krótką chwilę. Wypełniają je przewidywalne i skuteczne prognozy, hipotezy. Kreacja leży zdecydowanie głębiej, czyli w umysłach społeczności i kolektywów. Kolektywna wyobraźnia jest połączona z kreacją zbiorową, ale jednocześnie nie przestaje należeć do jednostki. Nie ma też jednolitego podziału pomiędzy tym, co indywidualne a kolektywne. Kreacja to cząstka wyobraźni.
„wyobraźnia jest jak istota żyjąca
żywa wyobraźnia"[1]
Jakiego typu miejsca przekraczałyby kontekst ludzkiego ciała i kolektywów ludzkich, a byłyby spełnieniem oczekiwań żywej wyobraźni istot żyjących?
Magdalena Komborska-Łączna
Pojęcia: miasto demokratyczne, poczucie wspólnotowości gatunkowej, symbiocen, tożsamość kolektywna, przynależność terytorialna, przestrzeń wyobrażona, estetyka transcendentalna, organizmy ludzko-nie-ludzkie
Dziedzina / Technika: architektura krajobrazu, projektowanie scenografii filmowej, teatralnej, kostiumu teatralnego i filmowego, projektowanie przestrzeni wirtualnych – w odniesieniu do układów przestrzennych miast, projektowanie, projektowanie przestrzeni performatywnych, fotografia intermedialna, neuroestetyka / rysunek na podłożu papierowym, rysunek 3d, rzuty szkice oraz rysunki i szkice, narzędzia cyfrowe, makieta/mapa, fotografia teatralna, filmowa, backstage
Termin open call do 23 lutego 2024. Termin konferencji i wernisażu 5.04.2024. Termin wystawy 6.04 – 28.04.2024
OPEN CALL
Nabór do udziału w konferencji naukowej – spotkaniu panelowym, sesji warsztatowej (dyskusyjnej), oraz wystawie, dla artystów i projektantów wyższych uczelni artystycznych, projektowych i niezależnych środowisk twórczych, projektowych, biznesowych. Termin konferencji i wernisażu 5.04.2024 termin wystawy 6.04.24 – 28.04.24.
Rejestracja do konferencji on-line następuje po wysłaniu na poniżej wskazany adres e-mail poniższych plików:
-formularza zezwolenia na rozpowszechnianie wizerunku (http://www.acdesign.com.pl/kontakt /scroll down) oraz umowy użyczenia prac
- propozycja krótkiego abstraktu (do 1000 zzbs, w formie opisu pracy prezentowanej na wystawie w kontekście tematu MIEJSCA ŻYWE I WYOBRAŻONE, zostanie on włączony do publikacji zbiorowej monografii wieloautorskiej; tekst do odczytu podczas konferencji), oraz biogramu
(do 500 zzbs).
-5 fotografii prac proponowanych do wystawy (dłuższy bok 1200 px)
Prezentowana podczas konferencji praca może być równolegle pracą prezentowaną podczas wystawy o tym samym tytule MIEJSCA ŻYWE I WYOBRAŻONE
-dokument potwierdzenia wpłaty na adres e-mailowy mkomborska@asp.lodz.pl
Opłata rejestracyjna na konferencję wynosi:
– dla studentów: 35 PLN
– dla profesjonalistów: 80 PLN
(pokoje noclegowe -od 5 do 7 kwietnia , catering, obiad wegetariański)
– dla uczestników 10 PLN
Opłaty można dokonać w formie płatności przelewem elektronicznym poprzez zewnętrzny system płatności na rachunek bankowy Bank Gospodarstwa Krajowego 48 1130 1163 0014 71487820 0032 z dopiskiem „Opłata za udział w II Akademii Mistrzów ACD 2024”.
Rejestracji można dokonać w terminie do 23 lutego 2024 roku lub do wyczerpania miejsc (liczba miejsc ograniczona):
-dla profesjonalistów na adres e-mailowy mkomborska@asp.lodz.pl z tytułem wiadomości e-mail „AM(II)_imię i nazwisko _afiliacja_nazwa uczelni”.
-dla studentów na adres e-mailowy mkomborska@asp.lodz.pl z tytułem wiadomości e-mail „AM(II)_imię i nazwisko _student_nazwa uczelni”.
-dla uczestników konferencji można dokonać na adres e-mailowy mkomborska@asp.lodz.pl z tytułem wiadomości e-mail „AM(II)_imię i nazwisko _uczestnik konferencji”.
[1] https://www.academia.edu/31601984/Wyobra%C5%BAnia_jako_poj%C4%99cie , s. 203 w:1997;
Ruch myśli. Dzienniki 1930 -1932, 1936 -1937, translated by R. Reszke, Spa-cja, Warszawa 2002