Festival ART&DESIGN

ART&DESIGN Festival

« wróć

Tematem festiwalu ART&DESIGN 2024 są rekonstrukcje wody – materii najbardziej eksploatowanej, będącej praktycznym, zrównoważonym elementem reprezentującym życie i sztukę w przestrzeni. Architektura well beeing, eco-design, sztuka immersyjna, bio-architektura i architektura regeneracji to niektóre z dziedzin, które wynikają z wody, implikując ją w realną konstrukcję miejsc publicznych i osobistych.

ART&DESIGN 2024 to jedyny festiwal zacierający granice pomiędzy sztuką i designem, zachęca on do produkcji prototypów prac z obu tych dziedzin, a także wytycza nowe perspektywy dla społecznej klasy kreatywnej.

 

WATER LIFE 

„Najważniejszym i dyskusyjnym pytaniem jest: jak można wytłumaczyć prawami fizyki i chemii przypadek powstawania w przestrzeni i czasie przestrzennie ograniczonych żywych organizmów?”1.

Dopowiadając do powyższego cytatu austriackiego fizyka Erwina Schrödingera: i jak wytłumaczyć, że powstawanie takich organizmów okaże się kiedyś możliwe?

 

FIT OF WATER

Życie na Ziemi trwa od około 3,9 miliarda lat. Trwanie, istnienie na tej planecie, jest oparte na biosferze i biocie – obszarach organizmów żywych i nich samych. To realny świat, który zamieszkujemy. Procesy: ewolucyjny, kosmiczny i organiczny następowały w sposób samoregulujący się. Biochemik i filozof Lawrence Joseph Henderson określał je jako jedność oraz Wszechświat biocentryczny. Opisał on zjawisko dopasowania, czyli „fitness”, zachodzącego między substancjami nieorganicznymi: wodą i CO2 w ciele zwierzęcym. „Darwinowskie «fitness» jest określeniem wzajemnego stosunku między organizmem, a środowiskiem. «Fitness» środowiska jest składnikiem nie mniej ważnym niż «fitness» powstające w procesie ewolucji organicznej”2. Wyjątkowość ewolucji osadzała się więc na procesach zestrajania. Tę cechę posiada woda, która została uznana za najbardziej dopasowaną do życia. Umożliwiają jej to: ciepło właściwe, ciepło utajone, przewodnictwo cieplne, napięcie powierzchniowe czy rozszerzanie się w pobliżu punktu zamarzania. Woda reguluje temperaturę globu i wewnątrz organizmu. Jej obfitość ma podstawowe znaczenie dla życia organicznego, nie licząc energii promieniowania słonecznego. Decydująca jest tutaj budowa cząsteczki wody. Posiada ona dwa punkty, w których się rozszerza, stąd może występować w trzech stanach skupienia. Ponadto kumuluje duże ciepło utajone i inicjuje ziemskie życie. Tak też woda przekracza ogólne prawa nieożywionej przyrody, zapewniając istnienie.

Badacz Jean-Marie Lehn, zajmujący się chemią supramolekularną uważał, że od początku ewolucji zachodził proces samoorganizacji materialnych cząsteczek chemicznych w złożone struktury i sieci. Siły elektromagnetyczne prowadziły do powstawania różnorodnych prostych cząsteczek chemicznych, a następnie do ich wielokrotnego pomnożenia i oddziaływania między sobą. Środowisko wodne – spontaniczne, samoorganizujące się, labilne i krótko żyjące jest siedliskiem wewnątrzkomórkowych organelli, jonów, cząsteczek, makrocząsteczek oraz ich sieci. Woda i jej formy przestrzenne wpływają na makrocząsteczki – utrzymują je w stanie płynnym, kształtują ich strukturę, nadają mobilność oraz zdolności asocjacyjne. Tłumaczy to dlaczego woda zwana jest „macierzą życia”, ponieważ ma wyjątkowo istotny udział w procesach samoorganizacji makrocząsteczek i ich dopasowywania się.

Magdalena Komborska-Łączna

Cały tekst kuratorski do przeczytania tutaj.

  

PROGRAM

16 listopada

*godz. 12:00

Wernisaż wystawy indywidualnej Katarzyny Swinarskiej „Sekrety fabrycznych dziewczyn” w ramach projektu „Praca kobiet nigdy się nie kończy”. Kuratorka: Magdalena Komborska-Łączna.

Zielona Sala, I piętro, czas trwania wystawy: 16.11 – 20.12.2024

  

27 listopada

*godz. 16:00

Spotkanie wokół katalogu ART&DESIGN 2023, w którym udział wezmą: Agnieszka Wojciechowska-Sej, Mariusz Włodarczyk, Bogusław Deptuła, Izabela Jurczyk.

sala konferencyjna, piętro I

*godz. 18:00

Wernisaż wystawy zbiorowej „Water reconstructions”. Osoby i projekty artystyczne: Małgorzata Kuciewicz i Simone De Jacobis (Centrala), Konrad Fleszar, Kolektyw Hydroza, Aleksandra Jakuć, Weronika Lucińska, Joanna Miklaszewska-Sierakowska, Jeremi Mroziński, Monika Rościszewska, Tomasz Siuda, Maciej Stolarek, Justyna Żak.

parter, czas trwania wystawy: 27.11 – 20.12.2024

Wernisaż wystawy zbiorowej „The places of human”. Osoby artystyczne: 
Jakub Dziewit, Leszek Górski, Adam Jakubowski, Natalia Kabanow, Damian Kołodziejczyk, Mateusz Kowalczyk, Grzegorz Krzysztofik, Konstancja Nowina Konopka, Titus Popławski, Agata Skupniewicz.

II piętro, czas trwania wystawy: 27.11 – 20.12.2024

Otwarcie instalacji „Legowisko” aut. Bartosza Kokosińskiego i Michała Jankowskiego. Wystawa prototypu, nagroda za II miejsce w ramach ART&DESIGN 2023.

parter, instalacja dostępna w dniach: 27.11 – 20.12.2024

 

29 listopada

*godz. 17:00–19.00, 

Spotkanie wokół „Legowiska” z autorami instalacji: Bartoszem Kokosińskim i Michałem Jankowskim, a także z Marcinem Bogusławskim, Rafałem Dobruchowskim i Tomaszem Lewandowskim.

kawiarnia, parter

 

7 grudnia

*godz. 17:00–19:00

Konkurs Kreatorski – prezentacja prototypów prac następujących zespołów:

Medusa Group,

Jeremi Mroziński i Maciej Solarek,

Marcin Bogusławski i Tomasz Lewandowski

Krzysztof Gołuch i Magdalena Stecka

Konrad Fleszar i Anna Bera

Tomasz Siuda i Justyna Żak

Weronika Lucińska i Monika Mamzeta

Monika Rościszewska i Jakub Dziewit

Mikroklimat - Zuzanna Rymkiewicz, Justyna Wojsz, Aleksandra Miklas

 

Ogłoszenie wyników II etapu Konkursu Kreatorskiego 

sala konferencyjna, piętro I

 

PROGRAM TOWARZYSZĄCY / edukacja, warsztaty i wystawa najmłodszych uczestników warsztatów Młodego i Małego Designera
________________________________________________________________

Mariusz Andryszczyk, identyfikacja wizualna

Zuzanna Srebrna, scenografia

Agata Zboromirska, produkcja

Magdalena Komborska-Łączna, kuratorka ART&DESIGN2024 Festival. WATER LIFE

Organizatorzy: Akademickie Centrum Designu i Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

________________________________________

E. Schrödinger, What is life? : the physical aspect of the living cell & Mind and matter, The University Press, Cambridge 1969.

L. J. Henderson, The fitness of the environment : an inquiry into the biological significance of the properties of matter, Beacon Press, Boston 1966.