Ergonomia - szkic
Jak naszkicować (arcy)dzieło? Ergonomia w procesie projektowania
Ergonomia jako nauka już w swojej nazwie zawiera dzieło, pracę, prawo i wiedzę. Skupia się na potrzebach fizycznych oraz psychicznych ludzi i zakłada najbardziej optymalne dopasowanie między obiektem a jego użytkownikiem. Jest nieodłączną częścią procesu projektowania i już od początkowych etapów pracy ma znaczący wpływ na jego przebieg.
Szkic jest fundamentalną formą komunikacji w procesie projektowania. Pozwala między innymi na szybką eliminację pomysłów czy porównanie koncepcji. Jest to też przede wszystkim medium fizycznie najbliższe z twórcą, intymne przekazanie jego myśli. Z tego względu może nabrać on wręcz większego znaczenia niż finalna realizacja. Szkic czy projekt, jest nie tylko opisem koncepcji/idei, ale jej wizualizacją, pozwalającą na dalszą pracę nad pomysłem. Jest nim też każdy kolejny etap projektowy, który pozostawia po sobie materialny ślad. Często jedna praca powstaje z połączenia wcześniejszych szkiców lub wielokrotnego przerabiania pomysłu wyjściowego.
Współcześnie artyści prezentują coraz to nowe rozwiązania twórcze, podkreślając jednocześnie rosnącą rolę samego procesu kreacji artystycznej wobec jego końcowej postaci. Być może w obliczu zmieniającej się charakterystyki współczesnych pojęć należy przewartościować pojęcie szkicu w kontekście projektowym. Chociaż sam w sobie nie jest uważany za dzieło sztuki, to różnorodność nowych form jakie przyjmuje sugeruje, że należy spojrzeć na tę kwestię z szerszej i bardziej otwartej perspektywy.
Zależy nam na pokazaniu nie tylko finalnego efektu procesu twórczego, w postaci wyprodukowanej / gotowej realizacji. Na wystawie chcielibyśmy przedstawić wszelkie etapy projektowe, które twórcy uznają za istotnie. Mogą to być m.in. szkice rysunkowe, szkicowniki, zdjęcia, próbki, filmy, opisy tekstowe, obiekty, formy audiowizualne i performatywne.
/Kajetan Komorowski/Zuzanna Amelia Jagła/
Akademia Mistrzów
Akademie Sztuk Pięknych kształcą twórców kultury w zakresie sztuk pięknych i sztuk projektowych. Polega ono na cyklicznych spotkaniach konferencyjnych o charakterze warsztatowym na tematy związane z problematyką kreatywnej edukacji sztuk projektowych i sztuk pięknych. Finalnym efektem będą prototypowane wybrane realizacje projektowe i publikacje do opracowania książkowego i elektronicznego całej rocznej edycji. Całość będzie podsumowana wystawą najlepszych prac z całego cyklu zaprezentowaną w naszej galerii oraz festiwalem o randze międzynarodowej.
Artyści:
Marta Bartel, Paulina Bazan, Aleksandra Brzozowska, Kamila Flesińska, Filip Kozak, Beata Krześlak, Julia Męczyńska, Maciej Pająk, Mateusz Sokołowski, Aleksandra Śmiech, Alicja Tkaczyk, Katarzyna Zaremba, Karolina Żelaznowska
Identyfikacja wizualna: Alicja Stepnowska
Współpraca: Gabriela Brodziak, Wiktoria Felińska, West Grabsky, Kamil Kunowski, Adrianna Malinowska, Aleksandra Mikulska, Natalia Ścibor
Koordynacja komunikacji: Julia Sowińska-Heim
Kuratorzy: Kajetan Komorowski, Karolina Korab, Zuzanna Jagła
Organizatorzy: Akademickie Centrum Designu i Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi
Partnerzy: Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Uniwersytet Łódzki - Instytut Historii Sztuki
Miejsce
P1_Akademickie Centrum Designu
Księży Młyn 13/15, Łódź
(wejście od ul. Księży Młyn)
Wystawa czynna
od 2 września do 8 października 2023
wt. - czw. 11.00 - 15.00
pt., sob. i ndz. 12.00 - 19.00
(wejście od ul. Księży Młyn)
Wstęp wolny